Geen plaats in de herberg

19 mei 2018 - Canterbury, Verenigd Koninkrijk

Vrijdag 18 mei 2018.

Met 285 km per uur raast de Eurostar door het landschap en onder het water tussen Brussel en Londen. Terwijl ik probeer uit te rekenen hoe veel keer sneller dat is dan een uurtje wandelen, val ik in slaap. Het is een hard gelag als je zo moe bent van de voorbereidingen op een pelgrimstocht! Hard gelach maakt me met een schok wakker. Het zijn zes chiq geklede jonge Afrikaanse vrouwen, en niet alleen daarom prachtig om te zien zodra ik de ogen open heb. Ze hebben lol op weg naar een gezamenlijk uitje naar Londen. In het gangpad doet een dreumes van 1 aan de hand van papa haar eerste pasjes, onwetend hoe snel ze werkelijk vooruitkomt. Een vriendelijke oude man, reincarnatie van Alexander Pola (van Farce Majeure, voor leeftijdgenoten), beweegt zich met stok door het gangpad en valt toch nog tegen me aan. Schuin tegenover me zit een stelletje zo verliefd te zijn, dat je je afvraagt waar ze straks toch die koffers nog voor nodig hebben...

Zinderende spanning en gekrioel van mensen op London St. Pancras. Overal foto’s van H&M (en dan bedoel ik niet Hennes & Mauritz!), er staat blijkbaar iets groots te gebeuren. Volle trein op weg naar Canterbury West, waar we uitstappen. In de drukte op straat, de High Street, weten we de Tourist Information te vinden. “Do you have a hostel for us, perhaps a Youth Hostel?”, vragen we aan de behulpzame man aan de balie. Hij schudt zijn hoofd. Alles is vol. hij geeft ons een paar adressen waar duurdere hotelkamers beschikbaar zijn. Johanna en ik kijken elkaar aan, want zoiets hadden we niet afgesproken, en dan al op de eerste dag! We vragen om een camping. Die is er, en meteen blik op onze rugzakken en de woorden ‘It ‘s quite a hike!’ zoekt hij de dienstregeling van de bussen op. Volgende vraag van ons is of hij weet hoe laat in de kathedraal een pelgrimszegen kan worden verkregen voor onze voetreis naar Rome. Hij weet het niet, maar legt ons nu toch maar uit hoe we kunnen lopen naar de camping, naar later blijkt 1 mile buiten de stad.

Bij de receptie van de camping nodigen ze ons uit voor Tea en Cake morgen om 12.00 uur om het Grote Feest samen te vieren. Wij zijn al heel blij, dat we vannacht in ons kleine tentje een slaapplaats hebben. Maar eerst nog naar de pub, om de dag af te slueiten met een Canterbury Lager Beer en een typical English fish and chips.

1. Theo Tromp:
    19 mei 2018
    De kop is er af, maar nog niet de kilometers. Succes
  2. Marjo:
    19 mei 2018
    Je moet alles een keer meemaken.
    De oplossing is het avontuur
    Top..
  3. R.Leduc:
    19 mei 2018
    Goede reis en ik zorg voor uw tuin .
  4. Mia:
    19 mei 2018
    Toch de roddelblaadjes bijhouden. Daar stond de royal wedding wel in. Veel plezier met de eerste kilometers. Pardon mijlen.