Rome bereikt!!

31 augustus 2018 - Rome, Italië

Vanmiddag om 13.41 uur liepen Johanna en ik hand in hand het plein van de St. Pieter op. We omhelsden elkaar en ik hield het niet droog. Als je diep hebt moeten gaan is de voldoening van het bereiken van het einddoel des te groter. Dankbaar zijn we, dat de pelgrimszegen niet voor niets is geweest. Dankbaar ook voor al het mooie en leerzame dat we hebben meegemaakt. Het zit allemaal op de harde schijf, en het zal nog tijd vergen om alle indrukken te verwerken.

De weg naar Rome was vandaag alleen de laatste drie kilometer leuk. Eerst zo’n vier kilometer langs de drukke Via Cassia, daarna bijna 10 km langs de Via Trionfale, zo genoemd omdat door de eeuwen heen de pelgrims hier triomfaal Rome binnen komen. Er was niets triomfaals aan: het was druk, de auto’s reden hard, meestentijds geen trottoir, en als je zomaar een zebra opstapte en overstak werd er uit protest getoeterd. Onbegrijpelijk dat de autoriteiten nalaten op deze pelgrimsweg te zorgen voor veilige voetpaden, of is het soms om de dankbaarheid voor een behouden aankomst des te groter te laten zijn?

De aankomst in Vaticaanstad en het Sint Pieterplein, even na de Duitse Franceska, was er niet minder gedenkwaardig door. In een hoek van het plein hebben we direct een officieel testimonium opgehaald van onze tocht, met een koker ter bescherming. Met name ik had behoefte ook meteen de Sint Pieter Basiliek in te gaan. Johanna werd tegengehouden omdat ze in haar rugzak een zakmes had en men dat voor haar niet in deposito wenste te nemen. Ik ging dus alleen. De Sint Pieter is overweldigend, maar ik had vooral behoefte aan gebed: voor de nagedachtenis van mijn tijdens de tocht overleden vriend Piet (Petrus) Rossou en voor twee andere personen. Ik kreeg daar de gelegenheid voor bij het beroemde beeld van Petrus, zittend op zijn stoel. Helaas mocht je om veiligheidsredenen in de Sint Pieter geen kaarsje opsteken. Maar het voelde goed hier direct na aankomst aandacht aan te besteden.

Hoe nu verder? De weg was immers het doel! Ook al omdat we beiden al vaak in Rome zijn geweest (Johanna voor de vijfde en ik voor de vierde keer), zijn we niet van plan lang in Rome te blijven. Vanavond hebben we nog een etentje met een aantal andere medepelgrims die vandaag zijn aangekomen. Morgen kijken we rond, ik probeer nog toegang te krijgen tot het graf van Petrus, en misschien maken we nog een snelle bustour door Rome. Ook willen we dingen regelen voor de terugreis. Zondagochtend willen we onze pelgrimage, samen met onze Nederlandse medepelgrims, afsluiten in de mis in de Kerk der Friezen, een Nederlandse kerk vlakbij het Vaticaan.

We hebben besloten niet naar huis te vliegen, maar de trein te nemen. Persoonlijk vind ik de wijze waarop wij tijdens de tocht van de schepping hebben mogen genieten een reden ook op de terugweg in contact met de aarde te blijven. We vinden het allebei ook een mooie vorm van geleidelijk afschakelen, en helemaal als het lukt een beetje de gelopen route terug te volgen. Zo denken we erover om via Aosta de Alpen te gaan doorkruisen met het treintje van de St. Bernard Express. Wij gaan onderweg nog even nagenieten!

Nou, beste mensen, dit was het dan! Helaas heeft tegen het einde mijn fototoestel het begeven. Ik heb op een andere manier nog wat foto’s gemaakt, die zal ik op korte termijn nog uploaden. Dus kijk gerust over een weekje nog eens op de blog voor nieuwe foto’s.

Nogmaals dank voor het meelezen en meeleven. Graag allemaal spoedig tot ziens!

Arie, mede namens Johanna.

1. Marjo:
    31 augustus 2018
    Proficiat met jullie gelopen tocht.
    Knap hoor.
    Geniet nog na in de trein van jullie mooie avontuur.
  2. Lex en Marian:
    31 augustus 2018
    Arie en Johanna, proficiat wij hebben enorm veel respect en bewondering voor jullie prestatie wij zouden dit niet kunnen nadoen. Geniet van jullie reis terug. Dikke kus
  3. Myriam:
    31 augustus 2018
    Van harte proficiat met jullie gelopen tocht!
    Het was een mooi verhaal!
  4. Guido Impens:
    31 augustus 2018
    Dag, we zitten ook op de via francigena, maarceen heel eind na jullie. Ik heb genoten van jullie reisverslagen en wat meegedeeld in lief en leed. Misschien komen we elkaar nog tegen op een dag van het pelgrimgenootschap. Het ga jullie verder goed, bedankt voor de vele verslagen. Guido
  5. J.a krijger:
    31 augustus 2018
    Chapeau, petje af wij hebben genoten van jullie reisverhalen. Goede reis terug
  6. Vronie:
    31 augustus 2018
    Ik volg jullie al sinds Cantherbury. Genoten van de verhalen, verlangend uitgekeken naar het volgende relaas. Jullie moed stilletjes bewonderd en meegeleefd met de pijnen. Bedankt voor het delen.
    Hartelijke groeten van een onbekende volger.
  7. Riejan:
    31 augustus 2018
    Van harte gefeliciteerd pa en Johanna!
    Wij zijn trots op jullie!
  8. Mia:
    31 augustus 2018
    Wat een mooi avontuur met een mooi einde. En om jullie weer even inde realiteit te brengen van het Hollandse gebeuren: onze schoonzoon Harmen is senator geworden in de eerste kamer voor groen links. Alles gaat toch gewoon door. Veel plezier nog met jullie vakantie en we horen wel wanneer jullie terug zijn. Wij beginnen vandaag ook aan onze vakantie. Een lange hete zomer doorgewerkt.
  9. Wim Jacobs:
    Johanna en Arie gefeliciteerd . Rust lekker uit en goede treinreis
  10. Hans & Marrette:
    31 augustus 2018
    Gefeliciteerd. Dank voor de mooie verhalen.
  11. Jan de Regt:
    31 augustus 2018
    Prachtig hoor! Heel mooi dat jullie je einddoel hebben bereikt. Ik heb genoten van jullie belevenissen en wat rest is veel respect voor jullie! Hartelijke groet en goede terugreis.
  12. Willem de Wandelaar:
    31 augustus 2018
    Gefeliciteerd met jullie pelgrimstocht en de aankomst in Rome.
  13. Alexander Somers:
    31 augustus 2018
    Het mooiste vind ik dat jullie hebben besloten om met de trein terug naar Nederland te reizen. Een pelgrim hoort niet te vliegen ... "Op de aarde blijven is mijn motto, die van jullie dus ook ..."
  14. Elly Munsters:
    Arie en Johanna,
    Gefeliciteerd met het bereiken van jullie einddoel. Geweldig! Heb genoten van jullie belevenissen onderweg.
    Ga morgen nog 2 weken teruglezen.
    Niet kunnen volgen wegens onze vakantie.
    Goede terugreis en misschien tot ziens.
    Het ga jullie goed!
    Groetjes,

Elly en Friedy
  15. Jan Peeters:
    31 augustus 2018
    Proficiat en nogmaals bravo!
    Hartelijke groet, Jan
  16. Marieke:
    1 september 2018
    Ge-wel-dig! Wat een mooie reis. Je blogs heb ik vanaf Cantebury gevolgd meestal in de nacht gelezen Arie. Heerlijk om opnieuw op in slaap te vallen. Jammer ze vanaf nu te moeten missen. Wat een avontuur. Dikke zoen!
  17. Jan Haasnoot:
    Arie en Johanna,
    Gefeliciteerd met jullie bijzonder knappe prestatie!
  18. Roland, Daniella, Tim & Minke:
    1 september 2018
    Super trots op jullie!!! Gefeliciteerd met het behalen van deze mijlpaal.
    Geniet van Rome en tot snel.
  19. Gerrie en Marco.:
    1 september 2018
    Wat een avonduren hebben jullie beleefd.
    Wij hebben er van gesmuld!
    Tot binnenkort.
  20. Bart:
    1 september 2018
    Wat hebben jullie een mooie reis gemaakt. Die dragen jullie de rest van jullie leven mee. Knap gedaan!
  21. Ineke van 't Hullenaar:
    2 september 2018
    Geweldige prestatie!! ik ga de verslagen missen, tot gauw
  22. Albert van Leeuwen:
    3 september 2018
    Genoten van jullie verhaal en diep respect voor jullie prestatie.
    We ontmoeten elkaar graag binnenkort voor een terugblik maar zeker ook een vooruitblik als het gaat over de PG Philippine-Sas van Gent-Sluiskil. Hartelijke groet uit Zeeuws Vlaanderen.
  23. Vincent:
    3 september 2018
    Laat het einde een nieuw begin worden. Moge het jullie blijvend inspireren. Misschien tot in Oudenbosch?
  24. Bert Kandel:
    3 september 2018
    Gefelicteerd met het volbrengen van deze pelgrimsreis.
    Wij hebben genoten van de mooie vertellingen.
    Goede thuisreis en wij hopen jullie snel weer te zien.
    Maar vermoedelijk moeten jullie eerst even tijd te nemen om te wennen aan het dagelijks leven. Ook daarmee sterkte gewenst!
  25. Annemiek beukman:
    10 september 2018
    geweldige tocht. groot respect
    gefeliciteerd met jullie prestatie en jullie bereikte resultaat.
    En nu genieten van de terugreis.
    Tot snel in het nederlandse
  26. Dick van Zuilichem:

het bestaan.

Dick van Zuilichem
  27. Theo Wingens:
    18 september 2018
    Mooie tocht, grote prestatie!

Groet,
  28. Riet:
    12 november 2018
    Dank, voor dat je Piet hebt begeleid op zijn reis.