Geslaagde test!

2 juli 2018 - Ornans, Frankrijk

Gisteren maakten we de vakantieweek op camping La Roche d’Ully in Ornans vol. Er had zich een dagritme ontwikkeld door ‘s morgens na het ontbijt koffie te drinken op het terras, een praatje te maken met de dames van de bediening, en dan een wandeling naar het dorp te maken voor brood, fruit en melk. Onderweg neemt Johanna een voetbad in de rivier, en masseert ze de gevoelige plek. Daarna drinken we weer iets op een terrasje aan de rivier in de stad, en genieten van allerlei gekkigheid die mensen uithalen door midden in de rivier staande kanovaarders nat te spetteren of te proberen de boten om te kieperen. Op terugweg naar de camping neemt Johanna dan weer een voetbad en masseert ze zichzelf (ik mag er niet aankomen). Daarna eten we een boterham onder een van de weinige bomen op de camping, lezen we een boek op onze e-readers, en tussendoor doen we een dutje. Ik heb inmiddels een boek uit van de historica Barbara Tuchman met de titel ‘De kanonnen van augustus’ over de eerste maand van de Eerste Wereldoorlog in 1914. De belangstelling was gewekt door de vele oorlogskerkhoven en monumenten die we op onze tocht zijn gepasseerd. Veel plaatsnamen die in het boek genoemd worden, komen inmiddels bekend voor, maar ook namen van rivieren, zoals de Somme, de Aisne, de Seine en de Marne. Indrukwekkend te lezen hoe wij gelopen hebben langs de fronten en slagvelden van een eeuw geleden. Inmiddels ben ik begonnen aan de recente bestseller De Acht Bergen, een boek dat zich afspeelt in het Aostadal in Italie, waar we hopelijk over een paar weken door lopen. Johanna heeft dit boek al uit en is begonnen aan een biografie over Leonardo Da Vinci. Zo snelt onze geest de voeten vooruit naar het hart van Italie.

Over voeten gesproken, Johanna gaf gisteravond te kennen vandaag de voeten te willen testen. Dus zijn we vanmorgen met een minimum aan bagage na het ontbijt en de koffie op het terras vertrokken naar de bushalte voor een ritje naar het plaatsje Tarcenay. Vandaar liepen we een paar kilometer naar Foucherans, het dorp waar een week geleden onze pelgrimstocht voorlopig was gestrand. In de zinderende hitte (boven de 30 graden) zijn we daarna de 11 kilometer naar de camping in Ornans gelopen. Gelukkig stuurde Google Maps ons over schaduwrijke bospaden. De evaluatie van Johanna na afloop viel positief uit. Ze had wel wat gevoeld, maar na rust en medicatie moeten de voeten nu vooral ook in beweging komen. Een geslaagde test dus!

En zo konden we vanmiddag bij de receptie van de camping trots een pelgrimsstempel ophalen, en besloten we om morgen na acht nachten ons tentje en onze rugzakken weer in te pakken voor een dit keer nog wel korte volgende etappe. We zijn vol vertrouwen dat ook deze tweede test zal slagen, en hopen daarna, richting Zwitserse grens, de draad van onze pelgrimage weer op te kunnen pakken.

1. Myriam:
    2 juli 2018
    Hallo, ik volg jullie wedervaren met grote
    interesse, daar wij( echtgenoot Guido en ik)
    op 29 juli eveneens te voet naar Rome vertrekken ( vanuit België) Ik duim voor de
    voeten van Johanna👍👍( misschien tòch de tent terugsturen!!)
  2. Wim Jacobs:
    2 juli 2018
    Succes morgen . Johanna rustig aan, in begin kortere afstanden. Veel plezier
  3. Bertie de Beuze:
    3 juli 2018
    ha Arie...de Jura... ben je al op de helft?

met groet
    Bertie
  4. Lex en Marian:
    3 juli 2018
    succes morgen we zullen aan jullie denken.
  5. Elly Munsters:
    Good luck
  6. Riejan:
    5 juli 2018
    Fijn om te horen dat het beter gaat met Johanna en jullie je reis weer kunnen oppakken. Maar zo te horen hebben jullie je ook prima vermaakt in jullie rustweek!
    Veel succes en wandelse!