Onderweg naar het land van de Vikingen!

21 juli 2019 - Oslo, Noorwegen

Zondag 21 juli 2019

We zitten aan de koffie in Gate A van Brussel Airport Zaventem. We, dat zijn Arie Haasnoot, en Johanna Jacobs, wandelaars met telkens maar een doel: de eigen grenzen verleggen. Over anderhalf uur vertrekt ons vliegtuig van Scandinavian Airlines (SAS) om ons naar Oslo te brengen.

Afgelopen week heb ik lekker kunnen trainen op een parcours bij Nijmegen, wel wat druk, maar ook gezellig: kleinzoon Tim liep met mij mee en voltooide zo zijn eerste vierdaagse. Knap, dat hij die zonder problemen of noemenswaardige pijntjes uitliep, maar na afloop sprak hij over veel uitslapen de komende dagen. Voor deze oude man is dat er helaas niet bij. We slapen straks een nacht in Oslo, en morgen wacht op ons de eerste etappe van het Olavspad van Oslo naar Trondheim, een pelgrimstocht van 655 km, althans volgens ons Nederlandstalige routeboek, geschreven door Ria Warmerdam.

Vol verwachting klopt ons hart, we zijn allebei nog nooit in Noorwegen geweest! Nadat we vorig jaar gepelgrimeerd hadden van Canterbury naar Rome over de Via Francigena, zochten we een nieuwe pelgrimsweg om ons te laten inspireren. Waarom in vredesnaam dan naar Noorwegen? Voor het antwoord moeten we terug naar een periode dat het daar helemaal niet zo vredig was, de tijd van de Vikingen. In die tijd was er een geharde Vikingkrijger, koning Olav Haraldsson (Olav II). Hij bekeerde zich tot het christendom en wilde heel Noorwegen kerstenen en onder zijn bewind brengen (lukte het eerste niet, dan was het tweede toch mooi meegenomen geweest). Helaas, in het jaar 1030 sneuvelde Olav bij een veldslag. Toen hij eenmaal begraven was, gebeurden er allerlei wonderen. Zo ontstond er vlakbij zijn graf een bron waaruit geneeskrachtig water kwam. Al gauw werd Olav heilig verklaard, werd er boven zijn graf een kerk gebouwd, en ontstond in Nidaros, zoals Trondheim vroeger heette, een bedevaartsplaats. Wat mensen toen bewoog om Nidaros of Trondheim als eindpunt van een pelgrimstocht te kiezen, sterker nog, wat ons beiden hiertoe bracht, daarover een volgende keer.

inmiddels hebben we een goede vlucht gehad met de SAS, en hebben we in Oslo in de regen ons hotel gevonden, het Smarthotel. Nomen est omen. Smart betekent hier niet ‘slim’, maar moet je lezen als ‘smart’ in smartcar of smartphone. Je kan er je kont niet keren, zelfs niet in bed...

1. J.a krijger:
    22 juli 2019
    Hoi Arie en Johanna wat leuk dat wij weer getuigen mogen van jullie nw treisverslag wij wensen jullie een veilige en inspirerende tocht en veel plezier lieve groeten Jos en Gerda
  2. Jan de Regt:
    Veel wandelplezier!
  3. Theo Tromp:
    22 juli 2019
    Veel wandelgenot en weinig slecht weer op jullie pelgrimage hier. Al zijn jullie wel wat gewend, maar het is fijne met mooi weer te genieten. En dat zullen jullie zeker, want Noorwegen is een prachtig land wat ik twee keer heb mogen ervaren. Ik zal jullie verslagen met een regelmaat volgen. Zal niet altijd reageren, want jullie weten ben zelf ook veel op wandelreis. Maar zien jullie volgend jaar weer.
    Gewoon nu genieten en onderweg is er veel te zien op gebied van cultuur, dus Johanna kan haar hart ophalen.
  4. Alexander Somers:
    22 juli 2019
    Hi Arie en Johanna, Veel succes gewenst en dat alles maar heel mag blijven. Groet vanuit het Leuvense. Lex & Marian
  5. Elly Munsters:
    Hallo Arie en Johanna,

Leuk dat jullie weer een nieuwe uitdaging aangaan. Wens jullie een mooie tocht.
    Groetjes,
    Elly Munsters
  6. Marjo:
    Hoi Johanna en Arie.
    Wel wandelplezier en geniet van het mooie Noorwegen
  7. Ineke van 't Hullenaar:
    22 juli 2019
    Met een hittegolf in Nederland komende week lijkt me Noorwegen een perfecte bestemming. Ben er 1 keer geweest. Aardige mensen en prachtige natuur. Veel wandelplezier gewenst en hopelijk geen blessures. Koud water is er in elk geval genoeg! groeten, Ineke
  8. Elly de Haan - Verduyn:
    22 juli 2019
    Een mooie en inspirerende wandeltocht toegewenst. En geniet vooral van al het mooie en de rust die je in Noorwegen tegenkomt.
    hartelijke groeten van Elly
  9. Willem de Wandelaar:
    22 juli 2019
    maak er een mooie tocht van.
  10. Anja Hessels:
    22 juli 2019
    Heel veel wandelplezier. Lijkt mij prachtig het land van de Vikingen . Ik ga het volgen. Groet, Anja
  11. Elise en Jan Oord:
    22 juli 2019
    Heel veel wandelplezier geniet ervan saampjes
    Lieve groetjes Jan en Elise
  12. Marieke:
    Veel wandelplezier. Ik kijk uit naar de blogs. Xx
  13. Bert Kandel:
    22 juli 2019
    Wij kijken uit naar deel 2 van jullie avonturenboek!
    Het wordt hier loeiheet. Hopelijk zijn de temperaturen tijdens jullie tocht draaglijk. Geniet er van!
    Dolly en Bert