PELGRIMSMAPS WITH ME

4 juni 2018 - Laon, Frankrijk

In het kader van de voorbereiding van onze reis maakten we kennis met de Vereniging Pelgrimswegen naar Rome, een club van reis- en lotgenoten die elkaar regelmatig ontmoeten. Mocht je door reacties van familie en vrienden beginnen te denken dat je niet helemaal spoort, word lid van die club, en je zult ervaren dat het allemaal nog gekker kan. Zo spraken we een jonge man in de kracht van zijn leven, die van huis uit naar Noorwegen loopt, dan het Olavspad richting de Poolcirkel, en via de Zweedse oostkust weer terug. "En vandaaruit naar Rome?", vroegen Johanna en ik naïef. "Nee, dat zou te lang duren, naar Rome ben ik al eens gelopen." Als lid van de Vereniging Pelgrimswegen, krijg je ook allerlei informatiemateriaal en ze hebben een website http://www.pelgrimswegen.nl met ook een besloten ledengedeelte, waarop je via blogs lief en leed kunt delen met andere pelgrimerende idioten.

Een van de leden van de club, Ben Teunissen, heeft in o.a. digitale routeboekjes het hele traject vanaf onder meer Canterbury (want zoals bekend leiden meer wegen naar Rome) beschreven. Daarin doet hij suggesties voor lengtes van etappes, logies en bezienswaardigheden onderweg. En dat allemaal in het Nederlands! Voordeel is ook dat je niet afhankelijk bent van de GR (Grand Randonnees) routes die je volop van de natuur laten genieten via heuveltoppen en bospaden, maar die je afleiden van je reisdoel. Bij Teunissen veel gemakkelijke asfaltweggetjes, goed voor de benen als je zware bagage te dragen hebt.

De mooiste vondst is, dat de routes van Teunissen digitaal te downloaden zijn in je telefoon via de app MAPS WITH ME. Zo kun je steeds ook op de kaart zien hoe de route gaat, en als je verkeerd loopt, via een pijltje op het scherm, waar je precies bent. Thuis had ik het downloaden uitgeprobeerd voor de etappes in Engeland, en dat ging perfect. Maar eenmaal in Frankrijk, wilde ik de verdere etappes downloaden op mijn schermpje, maar toen lukte het op geen enkele manier meer. Handleiding nog eens nagelezen, maar niks, nada, rien. Toen heb ik maar een mailtje naar de meester zelf gestuurd. Ben Teunissen reageerde onmiddellijk in een mailtje met aanvullende tips. De belangrijkste tip was nog wel om de app MAPS WITH ME te deleten en opnieuw te installeren. Daarna werkte het weer perfect! Zo kunnen we dus niet meer fout lopen.

Dat dachten we tenminste! Zondagochtend 3 juni vertrokken we goed gehumeurd, uitgeslapen, tent gedroogd van onze eigen condens, nog een chocoladebroodje van de bakkerskar die op de camping rondreed, enfin om een uur of half elf voor onze die dag korte etappe van 20 km naar Tergnier. Dat dachten we tenminste! Een lekkere lange afstand over asfalt liepen we met dank aan Ben Teunissen. De route liep met een grote omweg om de stad St. Quentin heen. Tjonge, dacht ik, vandaag toch wel helder weer, je kan van afstand mooie scherpe foto’s maken van de skyline van de kathedraal daar. Die gedachte had ons moeten alarmeren, van toen we na zo’n 5 kilometer bij het volgende dorpje waren aangekomen, bleek dat een hele andere naam te hebben dan in het routeboek op onze e-reader stond! Zo waren we noordelijk in plaats van zuidoostelijk gelopen door al kort na de start een afslag naar rechts te missen. Oef, gelukkig was er een cafe open zodat we bij een kop koffie konden overleggen wat nu te doen. Met MAPS WITH ME had het niet fout kunnen gaan, maar dan moet je er af en toe wel op kijken! Nu stond het pijltje dat aangaf waar we waren irritant dicht bij St. Quentin, maar dramatisch ver van de goede route. Nu bracht Google Maps uitkomst: dit kaartprogramma berekende de kortste weg voor voetgangers naar de goede route, zodat we niet dat hele stuk hoefden terug te lopen. Maar wat een relaxte wandeletappe had moeten worden, werd toch een zweterige lange tocht die ons pas in de achternamiddag in de volgende etappeplaats Tergnier bracht op een splinternieuwe camping bij een overvol zondags recreatiestrand. Bier!, was mijn enige gedachte. Maar de regeltjes van de snackbar op de splinternieuwe camping hielden in dat er alleen een luizig klein blikje Heineken te krijgen was in combinatie met een ongezonde snackbar-maaltijd. Frisdranken waren er volop, zodat we de dorst gelest hebben met Cola, en omdat Johanna niet van bier houdt, er ‘s avonds bij het eten door mij twee Heineken genuttigd konden worden, inclusief de gratis meegeleverde hoofdpijn.

Maandag 4 juni hebben we ons deze routeproblemen niet meer laten overkomen. We namen afscheid van het zacht glooiende landschap dat we hadden in Nord Pas de Calais en in de Picardie, en hadden twee forse klimmetjes van ieder 200 m, waarvan de laatste ons bracht in Laon hoog op de poten in het landschap verheven, de stad van Zeven Wonderen, waarvan er een de prachtige kathedraal is, volgens Johanna een modelvoorbeeld van vroege gothiek dat elders veel is nagevolgd. Prettig hotel, groot glas Belgisch bier (Tongerlo), was gedaan bij de wasserette, en lekker gegeten met nog twee glazen Tongerlo erbij. Heerlijk geslapen en zonder hoofdpijn de volgende dag wakker geworden!