De Pelgrimszegen

21 mei 2018 - Canterbury, Verenigd Koninkrijk

Zondag 20 mei 2018.

Op deze Eerste Pinksterdag zitten we al om 8 uur bepakt en bezakt in de kathedraal voor een eucharistieviering met zowel katholieke als protestantse kenmerken. Afgesproken is dat we na afloop daarvan de pelgrimszegen krijgen van de Dean van Canterbury, we zagen zijn foto al buiten. Dean dr. Robert Willis is na de aartsbisschop de hoogste geestelijke in Canterbury. Behalve Johanna en ik krijgt ook een Australische vrouw, Karen, die ook naar Rome gaat lopen, de zegen. De Dean begeleidt ons naar de ruimte van Thomas Becket waar we gisteren al waren. Met z’n vieren staan we met gevouwen handen rondom de eeuwig brandende kaars. De Dean bidt dat wij (hij noemt onze namen) een veilige reis zullen hebben, en geeft ons vervolgens de zegen. Een intiem en ontroerend moment voor ons pelgrims. Een aanzet voor de verdieping die we hopen dat deze reis ons zal brengen, naast al het plezier. Veel familieleden en vrienden hebben ons voor vertrek van huis het geode gewenst, als het ware de zegen gegeven. Zo kregen we van een vriend een diepzinnige, in het Duits gestelde overdenking. Hieronder geef ik een pelgrimsgebed weer, dat ik meekreeg op een van de vele kerkelijke ontmoetingen van de laatste tijd.

Wens voor elke pelgrim.

Moge de God van alle wegen, je zegenen en beschermen,

Breek op en vertrek uit bezorgde gedachten,

Uit verstarde gewoontes, uit knellende verwachtingen.

Wees opmerkzaam onderweg met lichaam en ziel,

Met al je zintuigen, met vertrouwen en met heel je hart,

Moge de God van alle wegen je begeleiden,

Wanneer je tocht naar nieuwe plekken leidt,

Wanneer je je op onzeker terrein begeeft,

Wanneer je natuur, mensen, geloof en cultuur ontmoet.

Moge de zon je gezicht verwarmen, de wind je rug versterken,

De regen je leven verfrissen, de wegwijzers je leiden naar het doel.

Moge de God van alle wegen je zegenen en beschermen de hele pelgrimstocht lang!

Dan gaat nu eindelijk onze wandeltocht beginnen! De eerste dag 20 km van Canterbury naar het dorpje Shepherdswell.

1. Carla en Joost:
    21 mei 2018
    Heel veel vrolijke voetstappen toegewenst!!! Nog iets meegekregen van de Royal Wedding?
    Carla en Joost
  2. Claartje:
    21 mei 2018
    Wat een prachtige woorden.
    Go, go, go...
    Met jullie haren in de wind en jullie neuzen vooruit :).
    Geniet.
  3. Riejan:
    25 mei 2018
    He Pa en Johanna
    Wat een mooi pelgrimsgebed!
    Geniet ervan! Het is jullie gegund!