De weg was het doel

30 augustus 2018 - La Storta, Italië

Als pelgrims werd ons regelmatig gevraagd een formulier in te vullen voor gegevens over onszelf, onze vertrekplaats en onze beoogde aankomststad, en over onze motieven voor de tocht. Ook werd meestal gevraagd een gedachte op te schrijven over de pelgrimage. Ik schreef dan altijd op: de weg is het doel. Deze uitspraak heb ik destijds geleerd op weg naar Santiago, waar de Spanjaarden zeggen: El camino es la meta!

Zo was het eigenlijke doel van onze tocht de weg, het pad tussen Canterbury en Rome, alles wat we onderweg beleefden en iedereen die we onderweg ontmoetten. We hebben genoten van de mooie momenten. We hebben geleerd om te gaan met tegenslagen, zoals mijn knikkende knie na vier dagen, en de tendinitis in Johanna’s linkervoet na vijf weken. Ook hebben we wanneer nodig de kracht gevonden of gekregen om de vereiste inspanningen om bergen, heuvels, warmte en eigen vermoeidheid en pijntjes te overwinnen. Naar het schijnt had dit allemaal tot doel om Rome te bereiken. Maar het echte doel, dat wat we onderweg gevonden hebben, maar ook elkaar en anderen gegeven hebben, dat bereikten we elke dag weer, al die tot en met vandaag 85 wandeldagen tussen Canterbury en La Storta, de laatste pleisterplaats voor Rome.

Doet het er dan niet meer toe om morgen het Sint Pieterplein in Rome te bereiken, het vooraf geformuleerde doel van onze tocht? Wis en waarachtig, er zal morgen een moment van vreugde en van emotie zijn! We hebben het dan immers gehaald! Maar de weg, al die dan 86 wandelingen, is er niet meer! Dus met het bereiken van het einddoel, zal er ook een gevoel van doelloosheid zijn. De focus is er niet meer, het doel zal zijn bereikt.

Johanna en ik danken alvast alle vaste en incidentele lezers van de blog voor het virueel met ons meereizen, en voor de opbouwende reacties. Het was voor ons een onderdeel van de weg! Anderen een stukje laten meebeleven van wat wij meemaakten, hoorde daar in mijn geval ook bij.

Vandaag hadden we de voorlaatste pittige wandeling voordat we morgen echt Rome binnentrekken. Als we onderweg andere pelgrims tegenkwamen was er vrolijkheid, een zinderende spanning. Morgen gaat het gebeuren!

1. Theo Tromp:
    30 augustus 2018
    Was leuk en boeiend jullie tocht te volgen. Geniet nog maar even van Rome.
    Gisteren zelf teruggekomen van een wandelreis in Noorwegen en zaterdag weer op weg naar Schiphol voor de reis naar China en Rusland.

Geen pelgrimage voorlopig voor mij.
  2. Wim Jacobs:
    31 augustus 2018
    Mooi hoor . Gisteren is er een kerk in Rome ingestort om jullie aan te kondigen .
  3. Gerard:
    31 augustus 2018
    De weg is het doel, inderdaad. Een andere spreuk waarvan ik de wijsheid op dit soort wandeltochten heb geleerd: alles wat je thuis kunt laten is meegenomen (B. Kaandorp).
    Veel plezier in Rome en de groeten aan Franciscus die het momenteel ook niet gemakkelijk heeft...
  4. Dick:
    31 augustus 2018
    Klasse! Vooral de zoektocht naar de diepte ik en de diepere Arie en Johanna. Dingen die jullie hebben gebracht waar jullie nu zijn en straks weer mijmeren over nieuwe kansen. De weg is het doel. Na Rome is er weer een nieuwe weg. Alle wegen leiden naar Rome, dus ook alle wegen leiden vanaf Rome naar ongekende bestemmingen. Jullie zullen vast samen weer een mooie nieuwe verrijkte weg bewandelen.
  5. Corrie:
    31 augustus 2018
    Geniet van jullie laatste etappe. En vooral van jullie aankomst in Rome. Het doel bereikt en dan het gevaar voor een gevoel van leegte?? Dat hoeft niet. Jullie kunnen nog lang na genieten van jullie reis en weer nieuwe doelen stellen, nieuwe wegen in slaan. Als het doel Rome was geweest dan had je beter het vliegtuig kunnen nemen toch?
    Of flink door moeten lopen. Volgens google maps is het 13 dagen en 11 uur lopen van Canterbury naar Rome. Ik heb jullie dat niet eerder durven vertellen omdat ik jullie niet wilde ontmoedigen of opjagen ;). Maar nu je, overigens terecht, zegt dat het doel niet Rome is, maar de lange weg er naar toe, durf ik het wel als een grappige wetenswaardigheid te vermelden. 86 dagen! Petje af. En laten we eerlijk zijn. Het is toch een feest om de eindstreep te halen.
    Wanneer jullie dit lezen zijn jullie vast in Rome aangekomen.
    Hartelijk gefeliciteerd!
  6. Yolande:
    31 augustus 2018
    Hoi Johanna en Arie, proficiat met het behalen van jullie doel en bedankt dat ik jullie reis van een afstandje mocht volgen. Diep respect voor jullie prestatie. Geniet samen van het mooie Rome en denk nog niet aan de agenda vanaf half september ;)
    Liefs, Yolande
  7. Cobie:
    1 september 2018
    Johanna en Arie, inmiddels zullen jullie in Rome zijn! Fantastisch wat jullie gedaan en bereikt hebben! Heb met genoegen, respect je reisverslag gevolgd. Het zal toch een voldaan gevoel geven, dat jullie het volgehouden hebben, dus het doel, de tocht naar Rome bereikt hebben en uiteindelijk nu in Rome zijn👍Geniet nog even in Rome en tot ziens in Nederland.
  8. Elly Munsters:
    5 september 2018
    Chapeau. Arie en Johanna nogmaals gefeliciteerd met het behalen van jullie einddoel. Ik heb meegenoten van jullie reis. Arie, jij kunt schrijven hoor!

Rustig genieten van de terugreis en goede thuiskomst.

Het allerbeste en misschien tot ziens.