Covid-19 en de uitdaging van het wandelen

31 juli 2020 - Enkhuizen, Nederland

Sinds begin 2020 hebben we er allemaal een vervelend nieuw familielid bij: tante Corona. Duizenden mensen heeft deze opdringerige tante al aangestoken en vele slachtoffers zijn daar aan bezweken. Wie qua gezondheid of in economisch opzicht de dans ontsprongen is, heeft in elk geval last van de beperkingen die tante Corona ons oplegt in ons sociale leven. Er kwam een lockdown, al dan niet intelligent. “Blijf in uw kot!”, zeiden de Belgische buren in ons grensdorp Putte. Wegversperringen maakten het opeens onmogelijk over de grens goedkoop te gaan tanken of boodschappen te doen. Versoepelingen zijn inmiddels wel doorgevoerd, maar juist de laatste week wordt er weer ‘opgeschaald’. Er geldt nu niet alleen in de aangrenzende provincie Antwerpen, maar ook in Amsterdam en Rotterdam een mondkapjesplicht in de openbare ruimte, allemaal uit vrees voor een tweede coronagolf.

”Gelukkig kunnen we nog wandelen!”, zeiden Johanna en ik tegen elkaar. Dat doen we nu al lange tijd meerdere keren per week van huis uit in het Grenspark Kalmthoutse Heide, met mooie afwisselende routes door een prachtig natuurgebied. Op die manier compenseren we de algehele afgelasting van de wekelijkse wandelevenementen. Zo houden we onze conditie op peil. Maar we missen de uitdagingen! De Vierdaagse van Nijmegen ging niet door. Ons plan om dit jaar de Grand Randonnee GR5, die loopt van Hoek van Holland naar Nice, af te ronden nadat we daarop in 2017 het Meer van Geneve bereikt hadden, hebben we uit veiligheidsoverwegingen laten varen. Stel dat tante Corona ons in de Alpen was komen bezoeken!

Gezien alle onzekere coronabeperkingen hebben we besloten dit jaar in eigen land een wandeluitdaging te zoeken. Maar welke dan? In het verleden hebben we de Noordzeekust al bewandeld van Zeeland tot Groningen, het Pieterpad in het Oosten, het Grenslandpad in het Zuiden, en het Trekvogelpad dwars door het Midden van het land. Het Zuiderzeepad, langs de oude binnenzee, dat hadden we nog niet gelopen! Na Canterbury-Rome en Oslo-Trondheim in 2018 en 2019, wordt in 2020 het Zuiderzeepad onze volgende uitdaging: 490 kilometer samen backpacken, verdeeld over 23 etappes!

En zo zijn we vandaag op deze tropische 31e juli met mondkapjes op in de trein op weg naar ons start- en eindpunt Enkhuizen. Pfff, we zweten nu al heftig! Fijn dat we morgen pas gaan wandelen, dan is het misschien wat koeler.

1. Harm-Jan Inkelaar:
    31 juli 2020
    dank je Arie voor het tevoorschijn toveren van een glimlach, misschien vanwege het niet te hoeven delen in jullie ontberingen, in ieder geval vanwege de humor die we al bij Canterbury-Rome geproefd hebben! Die humor is aantrekkelijk want je vindt hem in de schaduw en niet in de volle zon.
  2. Elly de Haan - Verduyn:
    31 juli 2020
    Arie en Johanna een mooie tocht rond de Zuiderzee. Je komt interessante stadjes tegen waar van alles is te zien en te beleven. Ik hoop voor jullie dat het weer wat koeler wordt, want dat loopt wel lekkerder. Veel plezier en kom gezond weer terug. ik kijk uit naar jullie verhaal.
  3. Elly de Haan - Verduyn:
    31 juli 2020
    Arie, Tjalle is ook heel geïnteresseerd in jullie belevenissen rond de zuiderzee.
  4. Betsy Gelderman:
    31 juli 2020
    Ook ons landje heeft prachtige wandelroutes/-gebieden. Heel veel plezier op ons Zuiderzeepad. In ieder geval weinig hoogteverschillen.
  5. Elisabeth:
    1 augustus 2020
    Fantastisch Arie en Joanna. Leuk om weer te volgen. Wij zitten in lockdown weer en kunnen onze staat Victoria niet uit. Loop wel elke dag maar niet veel motivatie . Sterkte er mee.
  6. Willem de Wandelaar:
    1 augustus 2020
    Een goede wandeltocht gewenst rond de Zuiderzee. Wandellief en ik hebben dit pad ook gelopen en er van genoten, zoveel natuur en geschiedenis op ons pad. We hebben nog over de Afsluitdijk kunnen lopen. Een mooie ervaring. Onze verhalen van het Zuiderzeepad staan op mijn wandelblog http://www.willemswonderlijkewandelingen.com
  7. Bert Kandel:
    3 augustus 2020
    Weer een veelbelovende start van mooie wandelavonturen! Ik kreeg dit doorgestuurd van Dolly. Voorheen kreeg ik de berichten direct. Ik ga even kijken waar ik me opnieuw kan opgeven als [email protected]
    Met sportieve groet, Bert
  8. Sophie Bloemert:
    5 augustus 2020
    Dag Arie en Johanna, een verrassing om ook in 2020 jullie reisverhalen te mogen volgen. 2018 en 2019 zijn voor mij ook verbonden met werkreismomenten, tijdens welke ik jullie avonturen volgde: Yerseke, H.I. Ambacht, en eigen vakantietijd in Frankrijk. En nu lees ik over jullie Zuiderzeetocht terwijl ik in Garderen een summercourse mediation volg. Heb het goed rond de Zuiderzee, waar destijds ook nieuw land is ontstaan; ik ben kind van dat nieuwe land (geboren in Emmeloord en getogen in Dronten en Lelystad), dus voel me ermee verbonden. Misschien komen jullie ergens onderweg het motto van de polder/dijkwerkers tegen: Een volk dat leeft, bouwt aan zijn toekomst. En zo is het! En tenslotte: de intercity vanuit Enkhuizen heeft als eindstation Heerlen .... Dag! Sophie
  9. Arie Haasnoot:
    9 augustus 2020
    Hallo Sophie,
    Leuk van je te horen. Het zijn dus drukke en hete tijden voor jou. Ik wist niet dat jij een kind van de polders bent. Maar wij zullen er niet komen. Het Zuiderzeepad volgt de randen van de oude Zuiderzee. We zijn nu in Putten en lopen via de Veluwerand naar Kampen en de Kop van Overijssel, het Friese Merengebied en bij Stavoren omhoog naar de Afsluitdijk. Werkse!
  10. Sophie Bloemert:
    10 augustus 2020
    Ook mooie route, Arie en Johanna! Dan laten jullie de polders zogezegd links liggen. Zowel Kampen als Harderwijk " in het oude land " zijn mij uit die tijd bekend: middelbare schooltijd. Geniet van zoveel moois onderweg!
    Ik blijf meelezen, natuurlijk. Dag!